Räikkönen nyerte a montreali túlélőshow-t
Odis 2005.06.13. 19:41
Kimi Räikkönen nyerte a túlélőshow-ra emlékeztető Kanadai Nagydíjat, amit váratlan kicsúszások, műszaki hibák, egy Safety Car-os időszak, valamint Juan-Pablo Montoya kizárása tettek felejthetetlenné. A második helyen a pocsékul rajtoló Michael Schumacher végzett, a harmadik Rubens Barrichello lett.
Kimi Räikkönen győzelmével zárult a túlélőshow-ra emlékeztető Kanadai Nagydíj. A McLaren-Mercedes finn pilótája évadbeli harmadik sikerével 22 pontra csökkentette hátrányát a világbajnoki éllovas Fernando Alonsóhoz képest, aki vezetői hiba miatt vezető helyről kényszerült kiállni. A másik McLarent vezető Juan-Pablo Montoyát kizárták a versenyből.
A rajtját elrontó, de a távot gond nélkül teljesítő Michael Schumacher a második helyre hozta a Ferrarit, csapattársa, Rubens Barrichello pedig az után szerezte meg a bronzérmet, hogy csak a mezőny végéről vághatott neki a futamnak. A kettős dobogóval a maranellóiak a tavalyi Olasz Nagydíj óta először bizonyultak a hétvége legtöbb pontot begyűjtő istállójának.
A rajtrácsra a pénteken és szombaton tapasztalt melegben sorakoztak fel a versenyautók, és bár a táv vége felé néhány esőcsepp ráijesztett a csapatokra, a száraz idő végül a kockás zászlóig kitartott a montreali Circuit Gilles Villeneuve versenypályán.
A piros lámpák kialvásakor aztán újra ízelítőt kaphattunk a Renault tavaly megszokott villámrajtjaiból. Giancarlo Fisichella a negyedik helyről az élre vágott, Alonso pedig a harmadik kockából ezüstérmes pozícióba tornázta fel magát. Áldozataik az első sorból startoló Jenson Button és Michael Schumacher voltak. A világbajnok katasztrofálisan indult: a McLaren kettőse, Montoya és Räikkönen is maga mögé utasította.
Rosszul jött ki a rajtból a másik világbajnok, a hazai pályán versenyző Jacques Villeneuve is: a kanadai pilóta Takuma Sato BAR-Hondáját próbálta megelőzni, a manővernek azonban első szárnya látta kárát. Néhány másodperccel később David Coulthard parázs csatáit láthattuk: Ralf Schumacher megelőzte a skótot, Webber viszont jó néhány körre beragadt mögé.
A Fisichella-Alonso duó eközben egyre inkább leszakította magáról a pole pozíciós Buttont, és a verseny ezen szakaszát a két Renault-pilóta közötti párharc tette emlékezetessé. A csapatrádióban hallhattuk, hogy a spanyol gyorsabbnak vélte magát, majd mondandóját rögtön egy leggyorsabb körrel nyomatékosította. Fisichella azonban felvette a kesztyűt, és tovább faragott csapattársa köridején. Flavio Briatore azonban semmilyen utasítással nem befolyásolta a versenyzői között kialakuló versengést.
Az első tankolási hullámot az alternatív, három kiállásos stratégiával kísérletező Schumacher és Button nyitotta, de rövidesen sorra kerültek a két stopot tervezők is. A szervízeléseket izgalmassá tette, hogy a világbajnokság jelenlegi két legerősebb alakulata, a Renault és a McLaren egyazon körben hívta ki két-két versenyzőjét - előbb Alonso és Räikkönen állt ki a 24. körben, majd Fisichella és Montoya a 25-ikben. A csapattársánál ez idáig gyorsabb Montoya óriásit hibázott ekkor: ha nem követi el bosszantó bakiját a boxutcából kivezető kanyarban, Alonso elé kerül.
Így viszont Fisichella, Alonso, Montoya, Räikkönen, Button, Schumacher sorrend alakult ki az első hat helyen. Az elkövetkező körök drámájának felvezetéseként a jordanes Narain Karthikeyan súrolta a pályát övező falat, tönkretéve jobb hátsó felfüggesztését. A későbbi káoszhoz képest még Felipe Massa, Nick Heidfeld, Ralf Schumacher és Mark Webber hajtűkanyarbeli, látványos négyes csatája is jelentéktelen momentummá vált.
A Fisichellát üldöző Alonso idegei a rádió tanúsága szerint ugyanis már-már a pattanásig feszültek, amikor az élen álló olasz autója hirtelen lassulni kezdett - ezúttal hidraulikai hiba képében babrált ki a szerencsétlen Fisichellával a technika ördöge. Az első helyet Alonso örökölte meg, ám Montoya pokoli tempója és Christian Klien szerencsétlenkedése miatt nem lehetett nyugta a spanyol menőnek. Mint kiderült, nem is volt: a 39. körben vezetői hiba miatt az élről adta fel a versenyt, miután az indiait lemásolva ő is a falnak vezette Renault-ját!
Az arcát tenyerébe temető Briatoréról ekkor minden szempár a McLaren első emberére, Ron Dennis-re szegeződött, hiszen a rövid úton két pilótájának győzelmi esélyétől is elbúcsúzó francia csapattól Montoya és Räikkönen ölébe hullt az első két pozíció.
A hírhedt Bajnokok Fala azonban ennek a helyzetnek is véget vetett. Miután Nick Heidfeld Williamsében megadta magát a BMW-erőforrás (miközben a sauberes Massát üldözte), a 48. körben Jenson Button rontotta el az utolsó sikánt, véget vetve a BAR-Honda pontszerzési álmainak. Az egyre közelítő Schumacher nyomása alatt hibázó angol csapattársa, Takuma Sato mellesleg épp ekkortájt tért vissza a pályára, miután a megelőző 24 kört egy műszaki probléma miatt a boxutcában csücsülve töltötte.
A Button balesete nyomán pályára hajtó Safety Cart kihasználva tíz versenyző is letudta mai utolsó tankolását (Schumachernek ez már a harmadikat jelentette). A McLarennek azonban mindkét pilótája versenyben volt még a győzelemért, ami azt jelentette, hogy a wokingiaknak választaniuk kellett: a bajnoki tabellán előkelőbb helyen álló Räikkönent vagy az éppen vezető Montoyát hívják ki először a boxba. Végül az első tankoláskor felállított sorrend mellett döntöttek, és a finn autóját töltötték újra elsőként.
Montoya szervízelésére így egy körrel később került sor, ám a kolumbiai éppen akkor akart visszatérni a pályára, amikor a biztonsági autó annak kijáratánál vezette körbe a megmaradt mezőnyt. Ennek megfelelően a boxutca végén lévő lámpa is pirosan világított, Montoya figyelmét azonban ez elkerülte, és csapata sem figyelmeztette rá. Hiába furakodott be a békésen körözgető David Coulthard elé, az újrarajt után a Sportszabályzat 149/i pontja értelmében bemutatták neki a fekete zászlót.
A kolumbiai kizárásával Kimi Räikkönen kaparintotta meg a vezető helyet, Schumacher pedig elégedetten nyugtázva, hogy ismét kiállt előle egy riválisa, ezüstérmes pozícióban találta magát. Mögé a hétvégén jobbára súlytalan Toyota alkalmazásában álló Jarno Trulli zárkózott fel.
Barrichello remekül találta fel magát a zöld zászló meglengetésekor: kihasználva Webber és Massa pofozkodását, a negyedik helyre ugrott. Ráadásul nyolc körrel a leintés előtt ezt harmadikra cserélte, hiszen Trullinak fekete füstfelhő közepette megadta magát a jobb első féktárcsája. A 65. körben (bár ez neki még csak a 41. volt) Sato is hasonlóképp járt. Így is megérte azonban visszatérnie a versenybe, hiszen legalább nem elsőként kell megkezdenie az indianapolisi kvalifikációt.
Massa és Webber ugyan a kockás zászlóig folytatta csatáját (a brazil nyert), az élen azonban már nem változott a helyzet. Schumacher nem tudott támadási közelségbe kerülni Räikkönenhez, a "Jégember" így harmadik idei elsőségét is elkönyvelte.
|