Räikkönen nyerte a Magyar Nagydíjat
Odis 2005.08.01. 22:47
Kimi Räikkönen visszahozta világbajnoki reményeit, miután magabiztos győzelmet aratott a jubileumi, 20. Magyar Nagydíjon, míg az éllovas Fernando Alonso pont nélkül zárta a délutánt. A két pilóta közti különbség így 26 pontra olvadt. Schumacher második lett, Montoya vezető helyről esett ki.
Kimi Räikkönen magabiztos győzelmével ért véget a jubileumi, 20. Magyar Nagydíj a Hungaroringen. Diadalával a McLaren-Mercedes finn versenyzője tíz ponttal csökkentette hátrányát a világbajnoki éllovas Fernando Alonsóval szemben, aki pont nélkül maradt.
Az előző versenyeken megbízhatatlan autójával küszködő Räikkönent ezúttal elkerülték a gondok, a McLaren azonban ismét felemás napot hagyott a háta mögött, mivel Juan-Pablo Montoya féltengely-hibája nélkül kettős győzelmet ünnepelhetett volna.
A dobogó alsó fokaira a Schumacher-fivérek léphettek. A pole pozícióból induló Michael féltávig tartotta vezető helyét, de ekkor lágyabb gumijai rohamosan vesztettek teljesítményükből. Ralf először állhatott a pódiumra, amióta a Toyotához igazolt.
A Renault folytatta az edzéseken látott gyengélkedését. Alonso a 11. helyen végzett, miután rögtön az első kanyarban elvesztette első terelőszárnyát a Ralf Schumacherrel vívott kakaskodás közben. A másik R25-öst vezető Giancarlo Fisichella szintén nem szerzett pontot.
Bár a meteorológusok jelentősebb lehűlést vártak, a verseny rajtjára is a hétvégén megszokott perzselő melegben került sor: a levegő 34, az aszfalt 48 fokos volt. Bár az élről induló Schumacher és a két McLaren gond nélkül elindult, a rajt kifejezette sok izgalmat tartogatott.
A Red Bull Racinges Christian Klien látványos balesetet szenvedett, miután az első kanyarban Jacques Villeneuve Sauberje oldalba kapta kocsiját. A kerekek összeértek, az osztrák pedig egy bukfenc után a bukótérben landolt, de sértetlenül szállt ki autójából.
Rubens Barrichello szintén az első kanyar féktávján vezette Ferrariját Jarno Trulli Toyotájának hátuljába, ami miatt a brazil pilótának a boxba kellett hajtania lecseréltetni első vezetőszárnyát.
Ugyanígy járt Alonso is, akinek a másik Toyotával vívott küzdelemben lett szárnyaszegett Renault-ja. A törött alkatrész ráadásul a pálya hátsó részén levált a kocsiról, David Coulthard pedig már nem tudta kikerülni. A skót Red Bulljának jobb első kereke bánta a találkozást.
A gond nélkül rajtoló élmezőnyben ekkor az első helycsere is megtörtént: a három kiállással számoló, s ezért könnyebb autót vezető Räikkönen a 3. körben ment el csapattársa McLarenje mellett, s zárkózott fel a szintén három tankolást tervező Schumacher mögé.
A leggyorsabb köröket felváltva teljesítő páros egyértelműen a mezőny fölé magasodott gyorsaságával, Montoya és a Toyoták nem tudták tartani velük a lépést. A rajtnál pórul járt Alonso és Barrichello a Jordanek és Minardik - olykor igencsak küzdelmes - előzgetésével kezdte meg a felzárkózást.
Az első kilenc helyezett M. Schumacher, Räikkönen, Montoya, Trulli, R. Schumacher, Button, Sato, Heidfeld, Fisichella sorrendben körözött, mikor a 11. körben a finn sztár először tankolni ment. A címvédő négy körrel bírta tovább, de ez elég volt ahhoz, hogy három másodperccel Räikkönen elé jöjjön vissza.
A finn szemvillanás alatt Schumi nyomában termett, míg a két kiállásos taktikán lévő Montoya az addig vezető duó elé került. A Toyoták szintén három tankolást terveztek, és az első hullám során Ralfnak sikerült Trulli elé visszajönnie, aki innentől nem is tudta tartani a lépést a némettel - Barrichello akciója ugyanis be nem gyógyuló sebet ejtett a diffúzorán.
A két kiállásosak a 21. körben kezdték meg a tankolásokat Takuma Sato révén, Montoya egy körrel később látogatta meg szerelőit. A szerviz után a harmadik helyen, Schumacher és Räikkönen mögött folytatta a körözést. A tankolási hullám alatt Barrichello hibája is izgalmat jelentett: az utolsó kanyart rontotta el, teret engedve Fisichellának az előzésre.
A 29. körben Robert Doornbos Minardija mondta fel a szolgálatot, a Williams-BMW-k pedig azzal hívták fel magukra a figyelmüket, hogy utolsóként hajtották végre első boxkiállásukat. A forgalomtól szabaduló Nick Heidfeld és Mark Webber így a tankolás után a 7. és 11. helyre jött fel.
A három kiállást választók nem sokkal később már a középső tankolásukat kezdték meg. A 33. körben kilátogató Trulli után rövidesen Schumacher és Räikkönen is kijött. A finn egy körrel a világbajnok után állt ki, és mivel a McLaren csak tizenegy, a Ferrari pedig huszonegy körre elegendő benzint tankolt, Räikkönen megelőzte a németet.
Persze egyébként is jelentősen gyorsabb volt, hiszen Schumacher lágyabb gumijai ekkor már túlzott kopásuk miatt sokat vesztettek teljesítményükből. A finn Montoya nyomába eredt, utolérni azonban csak akkor tudta, amikor a versenyben vezető kolumbiai McLarenje már kilehelte a lelkét egy filléres alkatrész, az egyik féltengely hibája miatt.
Nem sokkal ezután Felipe Massának akadt gondja, miután boxkiállása során túlmelegedett, majd kigyulladt a gyújtótekercse. A Sauber szerelőit nem zavartatták a lángok, megtankolták a kocsit, amely azonban csak hét kör és az ominózus alkatrész cseréje után folytathatta a küzdelmet. Az 59. körben Villeneuve ugyanezen probléma miatt esett ki.
Räikkönen csakhamar letudta harmadik, egyben utolsó kiállását is, s mivel a McLaren Montoya révén már letudta mai kötelező botlását, már senki és semmi nem zavartatta a tíz pont begyűjtésében. Mögötte továbbra is Michael, Ralf, Trulli és Button autózott, mikor a pilóták utolsó tankolásukat is lebonyolították a 47. és 57. kör közötti periódusban.
Előzni csak Mark Webber tudott ebben a hullámban: késleltetett kiállásával Barrichellót, Fisichellát, sőt Satót is maga mögé utasította, felzárkózva csapattársa mögé, a hetedik helyre. Időközben a még versenyben lévő Minardi is kiállt, s bár megpróbálkozott visszajönni, az autó nem volt hajlandó újra munkába állni.
Ralf Schumacher az utolsó körökre beérte a különösen hátsó Bridgestone-jait felemésztő bátyját, előzési pontot azonban nem talált. Räikkönen létfontosságú és a világbajnokságot újra felpezsdítő győzelme, valamint Schumacher újabb ezüstérme mellett tehát a Toyoták is jó napot zártak a harmadik és negyedik pozícióval.
Ugyanezt nem mondhatja el magáról a Renault. Az enstone-iak pont nélkül maradtak, a balesetbe nem keveredő Fisichellának is csak a 9. helyre futotta erejéből. A BAR-Honda csendben lett 5. és 8. (Sato először szerzett pontot az idén), míg a Williams-ek mindenkit megleptek a részben kiváló taktikájuknak köszönhető pontszerzésükkel. Barrichello ismét beleszürkült a középmezőnybe.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Hungaroring, Mogyoród |
|
|
|
Időpont: |
2005. július 31., vasárnap |
|
|
|
Pályahossz: |
4381 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 34-36 fok, aszfalt: 42-48 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
M. Schumacher (Ferrari) |
1ó35:26.131 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
|
|
|
1. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
|
1ó37:25.552 |
|
|
70 |
|
2. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
+ |
35.581 |
|
|
70 |
|
3. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
+ |
36.129 |
|
|
70 |
|
4. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
+ |
54.221 |
|
|
70 |
|
5. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
+ |
58.832 |
|
|
70 |
|
6. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
1:08.375 |
|
|
70 |
|
7. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
8. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
9. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
10. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
11. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
12. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
3 kör |
|
|
67 |
|
13. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
4 kör |
|
|
66 |
|
14. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
7 kör |
|
|
63 |
|
|
|
|
15. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
11 kör |
|
hidraulika |
59 |
|
16. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
14 kör |
|
gyújtás |
56 |
|
17. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
29 kör |
|
féltengely |
41 |
|
18. |
|
Robert Doornbos |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
44 kör |
|
hidraulika |
26 |
|
19. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
69 kör |
|
ütközés |
0 |
|
20. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
69 kör |
|
ütközés |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
K. Räikkönen (McLaren) |
1:21.219 |
|
|
40 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | |
|
|
|
|
| |
|