Räikkönen nyerte az első Török Nagydíjat
Odis 2005.08.21. 19:16
Kimi Räikkönen nyerte az első Török Nagydíjat, s ezzel újabb 2 pontot faragott le a hátrányából az összetettben, az öröme mégsem lehetett teljes, Juan-Pablo Montoya ugyanis két körrel a verseny vége előtt tálcán nyújtotta át a 2. helyet Fernando Alonsónak. Montoya végül a 3. helyen ért célba.
Kimi Räikkönen idénybeli ötödik győzelmével ért véget az első Török Nagydíj. A második helyen Fernando Alonsót intették le, a finn versenyző így csak két pontot faragott le összetettbeli hátrányából.
Az ezüstérem az utolsó előtti körben hullott a spanyol ölébe, miután Räikkönen McLaren-es csapattársa, Juan-Pablo Montoya a 8-as kanyarban kicsúszott előle. Az így a harmadik helyre szoruló kolumbiai előzőleg a lekörözött Tiago Monteiróval koccant.
A negyedik helyen a másik Renault-t vezető Giancarlo Fisichella végzett, bár az utolsó tíz körben folyamatosan közeledett hozzá a mindössze a 13. rajtkockából induló Jenson Button BAR-Hondája. A brit pilóta végül ötödik lett.
A Toyota a kiváló hungaroringi szereplés után ismét pontot szerzett: Jarno Trulli a hatodik pozícióban ért célba. Nagyszerű hétvégét zárt a Red Bull Racing csapata is: David Coulthard és Christian Klien remek rajtjának köszönhetően három ponttal gazdagította a gárdát.
Bár a délelőtt folyamán egy kisebb eső borzolta az isztambuli paddock kedélyeit, délutánra nyoma sem volt az esőfelhőknek, a futamra száraz, napos időben került sor. A tegnapi gyér lelátók után pedig a közönség is nagyobb számban képviselte magát.
A rajtot a Renault-k kapták el a legjobban, mivel a pole pozíciós Räikkönen csak döcögősen tudta elhagyni a rajtrácsot. A vezetést a mellőle induló Fisichella kaparintotta meg, Alonso több kanyaron át tartó támadását viszont visszaverte a McLaren-Mercedes pilótája.
Az első kör végén azonban már ismét ő állt a mezőny elején: Fisichella túlzott hévvel gyorsított ki a 9-es kanyarból, ezért néhány centivel szélesebben vette a következőt. A hiba elég volt Räikkönennek arra, hogy a hátsó egyenest lezáró hajtűben megelőzze az olaszt.
A start ezúttal sem múlt el baleset nélkül: Felipe Massa szorult a fűre az első kanyar belső ívén, majd a pályára való visszatérésekor eltalálta Nick Heidfeld Williams-ét. A brazil orrkúpcserére a boxba hajtott, az incidens azonban Ralf Schumacher versenyét is tönkretette: az ütközést elkerülendő félrerántotta a kormányt, s az utolsó előtti helyre csúszott vissza.
Christian Klien és David Coulthard ellenben sokat profitált a kavarodásból, hiszen a hetedik-nyolcadik helyen folytatták a körözést. Az utolsó sorból rajtoló Michael Schumacher a 12. pozícióba, Jenson Button mögé kapaszkodott fel Ferrarijával, sőt egy rövid időre az angolt is maga mögé utasította.
Räikkönen első kör végi előzésével füstbe ment a Renault egyetlen esélye, hogy az első etapban feltartja a finnt, a saját tempóját autózó McLaren-pilóta így folyamatosan elhúzott a mezőnytől. Egyedül a lényegesen könnyebb Alonso tudta tartani vele a lépést.
A spanyol a második körben előzte meg csapattársát, miután a csapatrádión szóltak neki: "Gyorsabb vagy Fisichellánál, előzd meg!" Az olasz pilóta Juan-Pablo Montoyával a nyomában folytatta a körözést az első boxkiállásokig, mögöttük Trulli Toyotája haladt.
Persze előtte is történt egy s más: Button Barrichello és a Red Bullok szép megelőzésével folytatta a felzárkózást, a két Williams pedig négy kör különbséggel jobb hátsó defektet kapott. Bár a boxban új gumikat kaptak, a verseny közepe táján ismét kidurrantak az ominózus abroncsok, s ezután már jobbnak látták feladni a futamot.
A tankolások első hullámát Alonso nyitotta a 13. körben. Egy körrel később Fisichella is letudta a kiállást, de neki gondjai voltak az üzemanyagtöltővel. A McLaren-pilóták nehezebb autókkal vágtak neki a versenynek, így ők csak a 21-22. körben látogatták meg szerelőiket. Ez elég volt arra, hogy Montoya Alonso elé kerüljön, igaz, csak másfél másodperccel.
Helycserére került sor a Red Bullok között is: Coulthard egy körrel később tankolt, mint Klien, s ezzel átvette a hetedik pozíciót.
A 14. körben nem mindennapi jelenet játszódott le. Az első defektje után visszaállt Webber gyorsabb volt az egész hétvégén szenvedő Schumachernél, ezért megpróbálta visszakörözni a németet. A manővernek azonban ütközés lett a vége, melyben mindkét autó megsérült, és a boxba hajtott. Schumacher visszatért a pályára, de egy kör után újra kiállt.
Kiderült: a kormányszervójával van baj, amit 25 perc alatt sikerült megjavítani. Visszaállt körözni, de csak addig, amíg körszámban lehagyta a versenyt szintén feladó Williams-eket, hogy ne az utolsó helyről kezdje a monzai időmérőt. Mivel több autót nem tudott volna megelőzni, a futam vége előtt végleg befejezte a Török GP-t.
A 29. körben Felipe Massa Sauberje ismét eljátszotta a Magyar Nagydíjon bemutatott jelenetét: beállt a boxba, majd autója hatalmas füstfelhő kíséretében kilehelte a lelkét.
A második tankolási hullám az elsőhöz hasonló forgatókönyvvel zajlott. A Renault-k hamarabb, a McLaren-ek később álltak ki, ezért stabilizálódott a Räikkönen, Montoya, Alonso, Fisichella sorrend. Igaz, a kolumbiai ekkor már 15 másodperces előnnyel volt a spanyol előtt.
Button a második kiállás során Trulli Toyotáját is maga mögé utasította, így az ötödik helyre került. Bár nem sokkal Fisichella mögött kapcsolódott be újra a versenybe, támadási pozícióba már nem került.
Amikor azonban már mindenki felkészült a 2000-es Osztrák Nagydíj utáni első kettős McLaren-győzelemre, váratlan dolog történt. Ron Dennis nyilatkozatából kiderült, hogy Montoya ekkor már nagyon szenvedett egyik kockásra fékezett kerekével, ezért mindig hosszabb féktávot vett. Így történt ez az 56. körben, Monteiro lekörözésénél is.
A portugál újonc azonban nem tudta idejében lefékezni Jordanjét, és az elé féktávon bevágó McLarennek koccant. Montoya megpördült, de sikerült a közelítő Alonso elé visszatérni a pályára. A kockás kerék mellé azonban egy sérült diffúzor is társult, és a kolumbiai nem bírta a nyomást: az utolsó előtt körben kicsúszott, és átadta Alonsónak az ezüstérmet.
Räikkönen ettől függetlenül még úgy is lehengerlő fölényű győzelmet aratott az első Török Nagydíjon, hogy engedte, hogy Takuma Sato visszakörözze őt. S bár történelmi sikert aratott, öt versennyel a vége előtt 24 pontos hátrányban várja a folytatást.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Isztambul, Törökország |
|
|
|
Időpont: |
2005. augusztus 21., vasárnap, 14:00-15:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5340 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 31-32 fok, aszfalt: 37-46 fok) |
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
|
|
|
1. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
|
1ó24:34.454 |
|
|
58 |
|
2. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
+ |
18.609 |
|
|
58 |
|
3. |
|
Juan-Pablo Montoya |
COL |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
19.635 |
|
|
58 |
|
4. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
+ |
37.973 |
|
|
58 |
|
5. |
|
Jenson Button |
GBR |
BAR-Honda |
M |
+ |
39.304 |
|
|
58 |
|
6. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
M |
+ |
55.420 |
|
|
58 |
|
7. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
1:09.296 |
|
|
58 |
|
8. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Cosworth |
M |
+ |
1:11.622 |
|
|
58 |
|
9. |
|
Takuma Sato |
JAP |
BAR-Honda |
M |
+ |
1:49.987 |
|
|
58 |
|
10. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
57 |
|
11. |
|
Jacques Villeneuve |
CAN |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
1 kör |
|
|
57 |
|
12. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
M |
+ |
1 kör |
|
|
57 |
|
13. |
|
Robert Doornbos |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
3 kör |
|
|
55 |
|
14. |
|
Narain Karthikeyan |
IND |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
3 kör |
|
|
55 |
|
15. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
Jordan-Toyota |
B |
+ |
3 kör |
|
|
55 |
|
|
|
|
16. |
|
Christijan Albers |
NED |
Minardi-Cosworth |
B |
+ |
10 kör |
|
műszaki |
48 |
|
17. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
+ |
26 kör |
|
ütközés |
32 |
|
18. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
29 kör |
|
defekt |
29 |
|
19. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Sauber-Petronas |
M |
+ |
30 kör |
|
műszaki |
28 |
|
20. |
|
Mark Webber |
AUS |
BMW.WilliamsF1 |
M |
+ |
38 kör |
|
defekt |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
J-P. Montoya (McLaren) |
1:24.770 |
|
|
39 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | | |
|